AC beszámoló

Ezen az oldalon nevek említése nélkül megosztom egy régebbi jelöltem AC tapasztalatát, annak érdekében, hogy hasonló helyzetekre fel lehessen készülni.

AC: assessment center, magyarul értékelő központ.

Az AC a következő feladatokból állt:

Matek feladat
Szövegértés
Értekezlet szerepjáték
Prezentáció
Szerepjáték

„Az eredmény tekintetében végleges döntés még nem született, azt mondták, hogy megvárják a csütörtök esti szakmai interjúmról készült írásos anyagot az amerikai vezetőtől, mert az AC-n közepesen szerepeltem. Talán a helyzet nem reménytelen, mert volt, akit egyből elküldtek (volt, akit már a feladatok közt és volt, akit csak a végén), bár tagadhatatlan, hogy lehetne jobb is.

5 feladatból állt az AC:

1. Matematikai képesség vizsgálat. 20 perc alatt kellett megoldani egy kb. 15 kérdésből álló tesztet, mindegyik feladathoz 5 alternatíva volt felsorolva és a feladat lényege, hogy grafikonokat, adatokat kellett elemezni, számolni. Mondok egy példát: volt egy grafikon, amely 1997 és 2001 között a cég teljes állományát és a fizikai állomány változását mutatta, ebből kellett kiszámolni, hogy mely évben volt az előző évhez képest a legnagyobb a felvett irodai dolgozók száma. Vagy egy másik grafikon az előbb említett években mutatta a legyártott darabszámokat és ki kellett számolni, hogy azonos dolgozói létszám mellett mennyi darab terméknek kellett volna elkészülnie egy megadott évben.

2. Szövegértés: Itt 15 perc alatt kellett egy hosszabb szöveget elolvasni, valamint a szöveghez kapcsolódó kb. 10-15 kérdésre válaszolni, az előzőhöz hasonlóan. Ez szerintem nem volt vészes, bár volt, aki ezen nagyon szenvedett.

3. Meeting szimuláció: Itt a csoportnak közösen egy adott problémában kellett megoldást találnia 30 perc alatt úgy, hogy közben a körülöttünk ülő vezetők (kb. 5-8 db) figyelték a munkánkat. A probléma egy beszállító csődje volt és annak kiváltása másik max. 2 beszállítóval. Mindenkinél voltak alternatív beszállítói javaslatok és ezeket kellett összefésülni.

4. Személyes megbeszélés egy kollégával a késésben lévő projekt megoldása miatt. 10-15 percben meg kellett beszélni a problémát és megoldást keresni rá. A másik oldali személy kissé támadó hangvételű volt. A feladatra a felkészülési idő 15 perc volt és kb. 5 oldalas esettanulmány volt hozzá, az 5-dik feladat felkészülése közben kapta meg mindenki.

5. 1.5 órás felkészülési idő volt a feladatra és egy kb. 8 oldalas esettanulmány. A történet lényege, hogy egy üzbég gyárban termelési problémák vannak, és egy audit csapat megy a helyszínre, hogy felmérje a helyzetet. Erről készül egy előzetes jelentés, melyből mindenkinek egy 10 perces prezentációt kell tartania a kulcs problémák és a megoldási alternatívák vázolásával.

Az első 3 gyakorlat magyarul ment, a többi angolul.

Az 1,2 és 5-dik feladat jól ment, a 3 és 4-dikben voltak gondjaik velem állítólag.
A 3-as feladatnál nem voltam elég aktív, ami részben jogos is, viszont a feladat jellege sokkal többet szerintem nem engedett, mivel a 7 emberből 2 egyfolytában beszélt és minden olyan kérdést felvetettek és megválaszoltak, ami releváns volt a rendelkezésre álló idő alatt. A többiek igazából szóhoz sem jutottak, de mivel csak ismételni lehetett volna az elmondottakat sok értelme nem is lett volna.
A 4-es feladatnál pedig állítólag nem voltam elég hiteles, ezt nehéz megítélni részemről, mert a másik oldali személy kicsit agresszív hangvételt ütött meg, amit én a projekt sikerét szem előtt tartva próbáltam kezelni, de nem igen lehetett. Talán több számítás felmutatása jó lett volna, de szerintem ehhez nem állt rendelkezésre minden adat. Vagy már nagyon fáradt voltam és nem vettem észre.

Az AC egyébként valóban egész napos volt, kb. 9-től du. 3-ig tartott a 7 embernek, akikből a végére csak 5-en maradtunk. Az eredményeket is megmondták a végén azonnal.

Ennyi volt az AC története, bízzunk benne, hogy pozitív visszajelzés érkezik, bár ha nem, akkor is hasznos volt egy ilyent is megnézni a gyakorlatban.”

És íme, még egy általam írt történet:

The Success Story of the Graduate Assessment Day for Ericsson RSC

It was back in 2014 October when the first inquiry came from Raul if the Adecco Pontoon Recruitment Team would be able to support him in finding fresh graduate IT professionals for Ericsson Hungary’s Regional Support Center to be based in Nepliget Center, Budapest. Soon I was asked to lead the project and after a short planning global and local team members were also involved. The goal was to have 25 graduates, with a special focus on female candidates, on board in 2015 March. The successful ones should participate in a 1-year long programme in the framework of which they should get an Ericsson specific education on technology combined with an on-the-job training. After the program the participants would have the chance to become permanent Ericsson employees.

After the kick-off in the middle of November the start was not so promising as we at once realised that the 2-month long examination period and Christmas was also approaching which made the possible candidates even more passive. Because of this fact there were only a handful students who were interested in presentations that we organised at universities at the beginning of December.

But meanwhile other recruitment channels and tools were also activated so we had 25 candidates in the pipeline by the end of November, which increased to 44 by the middle of December and just before Christmas we were able to finish our global weekly call with 55.

The opportunity was advertised on the Ericsson Careers site, Ericsson Hungary’s Facebook, job boards, online IT forums, LinkedIn Groups, etc. More than 800 InMails were sent out to graduate IT professionals in LinkedIn Recruiter. Hundreds of thousands of emails were circulating on university mailing lists in Hungary, as well. Posters and placards were hung at universities, colleges, student hostels both in Budapest and the countryside. We also launched an internal referral program supported by a brochure which was put on the desk of 1,700 employees of Ericsson Hungary.

The biggest challenge was to coordinate and keep motivated the 5 different recruitment agencies that we involved in the project. Here I had to be very consistent and clear with the consultants. First, I had to make them understand that this project is vital as if we do not manage to build up this team then it might be taken away from Hungary together with the activities. Second, we would prefer those agencies in the future that would support us effectively in such a critical situation. And third, I always defined the number of candidates that we would expect from the agencies till the end of the project and for the following week. Last but not least I set up a weekly call with all of them. Finally the cooperation was so active that we called each other every second day and the majority of candidates were provided by agencies.

When there seemed to have been enough candidates in the pipeline and they were asking more and more about the next steps we had to decide how to proceed with them. The solution came from Sheraz. He proposed to organise an event namely an assessment center for all the graduates who seemed to be a good match for the role. It was a turning point in the project because more and more local project team members were to be involved more actively which only increased enthusiasm.

But before organizing the AC we had to face another challenge. There were not enough female candidates in the pipeline. The agencies also had difficulties in finding them. We made a quick survey and we learnt that about 10% of IT graduates must be females, so it was not impossible at all to find more of them before the AC. We also used a special service of the biggest Hungarian job board called Profession and they managed to send us 5 very good female candidates.

Organising the AC required people not only from Recruitment but from HR, PR and management. We had more than a month to collect more candidates and to work out the scenario of the AC. First we had to find a place that was big enough for presentations and also for 7-8 parallel interviews. We managed to find one in Science Park, the other location of Ericsson Hungary, where we were able to have all the things at one place: one big room for presentations, one big room as a waiting area and 8 smaller separated rooms for the interviews. The waiting area was supposed to be the busiest one where the candidates were able to talk to each other, play games, use their tablets, eat and drink and to relax before the interviews.

The AC took place on a Monday but the previous Friday all the paperwork had to be done. According to the final figures we expected 61 candidates to participate the AC. 8 out of them was female. The candidates were divided into 8 groups. All the lists and CVs were print out and put into different folders together with the standard assessment forms which were created previously. A technical quiz was also created and printed for a sweepstake.

On Monday morning everybody was excited so all the rooms were set up and furnished 1 hour before the start. After the registration the presentations started at 10 o’clock sharp. As a speaker and the host of the event I greeted the candidates and conferred the first presenter, Roland Jakab from PR who was followed by Bernadette Bohács from HR. Raul spoke about the RSC and Antonio about technical support.

After the presentations the interviewers went to 8 different rooms with their packages of CVs and assessment sheets. While waiting for the interviews the candidates were able to ask questions from me and Zsófia and Kitti, the other members of the Adecco Pontoon Recruitment Team. They were also able to play Xbox games, table soccer, fill in the technical quiz, eat sandwiches, drink tea and make friends. The closing act of the AC was the sweepstake. We pulled out two quizzes from a box which were previously filled in by candidates and lucky ones won an iPod. We got several feedbacks later and even during the event that people both interviewers and candidates were having a great time.

After the AC all the managers sat together and the selected 29 candidates for offer. Three days after the AC all the candidates even the ones who did not pass were given the feedback. Ten days after the AC all the successful candidates were given the offer and 22 of them accepted it immediately.

What I learnt from the project is that we should not give up even if the circumstances are not ideal or the first steps are not so promising. It was also a great experience to work on this project with so many stakeholders for the sake of one goal. We had to organise and prepare so many things simultaneously: candidates, places, brochures, quizzes, assessment sheets, presentations, etc. But we were successful because we always communicated and supported each other.

László Spiller

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s