Karriermenedzsment informatikusoknak 7.
Referenciák, ajánlások
A kiválasztási folyamat során gyakran kérnek tőlünk referenciákat és ajánlásokat, annak érdekében, hogy a leendő munkavállaló, vagy a minket beajánló ügynökség megbizonyosodjon arról, hogy megbízható munkaerő vagyunk-e. Ilyenkor általában nem elég az írásbeli referencialevél bemutatása, vagy a LinkedIn-en található ajánlásainkra való hivatkozás. A referencia személyeket szóban, azaz személyesen, vagy telefonon fogják megkeresni annak érdekében, hogy a munkavégzésünkkel kapcsolatos kérdéseiket feltegyék az érdeklődők. Természetesen a szóban adott referenciát később írásban meg lehet erősíteni, de a sorrend nem cserélhető fel.
Az általunk megadott referenciát ellenőrízhetik az interjú folyamat elején, vagy akkor, ha már a befutó jelöltek között tartanak minket számon. Az is előfordulhat, hogy a kiválasztási folyamat elején csak röviden egyeztetnek az általunk megadott referenciaszemélyekkel, a későbbiekben pedig egy hosszabb, részletesebb referencia ellenőrzést hajtanak végre velünk kapcsolatban.
Sok közvetítő cég kapcsolatépítő eszközként is tekint az általunk megadott referenciákra és nem ritka dolog, hogy őket is potenciális jelölteknek, vagy megbízóknak tekintik. Erre is érdemes felkészíteni az általunk megadott referenciaszemélyeket.
A referenciát úgy is fel lehet fogni, hogy pályázatunkat erősíti. Ezért érdemes úgy összeválogatnunk a referencia személyeket, hogy azok a lehető legjobb véleménnyel legyenek az általunk végzett munkáról. Érdemes munkahelyenként, vagy projektenként 2 személyt számon tartani, mint lehetséges referenciaszemélyt, de összeséggében legyen 4-5 olyan személy, aki értékelhető véleményt tud mondani munkánkról.
Mielőtt valakit megadunk, mint referenciaszemélyt, készítsük fel annak érdekében, hogy tudjon beszélni eredményeinkről, erőségeinkről, képességeinkről és az általunk képviselt értékekről. Arról is tudjon, hogy mi konkrétan melyik céghez pályáztunk, milyen pozícióra? Melyek a pozíció fő követelményei, s melyek azok a képességek, amelyek alkalmassá tesznek minket arra, hogy betöltésük az adott pozíciót? Fontos, hogy meg tudja fogalmazni a velünk kapcsolatos fő üzenetét.
Legfontosabb kérdések, amelyeket minden referencia ellenőrzésnél feltesznek a referenciaszemélynek:
- Együtt dolgozott a jelölttel? (Milyen alá- és fölérendeltségi viszonyban?)
- A jelölt milyen pozícióban volt?
- Jól dolgozott a jelölt? Meg volt elégedve a jelölt munkájával?
- Újra felvenné a jelöltet?
Természetesen a referencia bekérés során még sok más kérdést is feltehetnek rólunk, például képességeinkkel, erősségeinkkel és gyengéinkkel, továbbá felelősségi körünkkel kapcsolatban. Rákérdezhetnek arra, hogy mióta ismernek minket, mennyi időt dolgoztak velünk együtt, mitől voltunk hatékonyak és hogy miért léptünk ki az adott cégtől?
Mit tegyünk, ha nem tudunk megadni referenciát?
Ez a kérdés általában pályakezdőknél merül fel, vagy olyan szenior szakembereknél, akik hosszabb ideje ugyanannál a cégnél dolgoznak és onnét nem szívesen adnak meg referenciaszemélyt, mert akkor fény derülne arra, hogy váltani szeretnének.
Ilyenkor pályakezdők esetében azt javasoljuk, hogy adjanak meg referenciaszemélyeket főiskolai, vagy privát projektjeikkel kapcsolatban. Szenior szakembereknél szintén megoldás lehet, ha olyan személyeket adnak meg, akikkel magán, vagy hobbi projektjeik során voltak kapcsolatban és értékelhető véleményt tudnak mondani az általuk végzett munkáról, vagy projektről.
Feladat:
Írjunk össze munkahelyenként 2 olyan személyt, névvel, telefonszámmal, email címmel, aki referenciát tud rólunk adni!