Karriermenedzsment nem csak informatikusoknak 10. – Tippek hatékony LinkedIn profil készítéséhez

Röviden a LinkedIn-ről

A LinkedIn a világ legnagyobb üzleti kapcsolatépítő hálózata, melyet 2003 májusában indítottak el és amely 2017 áprilisában 467 millió taggal rendelkezett.  2011. május 19-én vezették be a New York-i Tőzsdére (NYSE), LNKD rövidítéssel. 2016-ban a Microsoft bejelentette, hogy megveszi a LinkedIn céget. Legnagyobb versenytársai a 2004-es francia alapítású Viadeo, 50 millió taggal, és a 2003-as német alapítású XING, 10 millió taggal.

A LinkedIn ma már számos lehetőséget nyújt az üzleti és szakmai alapú kapcsolatépítésre, de a legtöbbet talán a toborzás területén dolgozó szakemberek használják jelöltek felkutatására. Ezért, ha állást keresünk, célszerű ezen az oldalon is aktívan megjelennünk.

Professzionális LinkedIn profil építése

A LinkedIn profilunkra ne úgy tekintsünk, mint egy felturbózótt önéletrajzra. Persze egy jól megírt önéletrajz alapját képezheti a LinkedIn profilunknak és később a profilból is generálható önéletrajz.

Ahhoz, hogy úgynevezett all-star profilt hozzunk létre, a következőket kell adatlapunkra feltölteni:

  • Fénykép (Photo)
  • Fejléc (Headline)
  • Iparág és elhelyezkedés (Industry and Location)
  • Profil összegzés (Profile Summary)
  • Munkatapasztalatunk (Experience): legalább 3 állás
  • Végzettségünk (Education)
  • Több mint 5 készség (Skills)
  • Több mint 50 kapcsolat (Connections)

Fontos, hogy a fentieken túl a profilunk legyen gazdag információban és tartalomban.

Nézzük meg, hogy mik azok az alapvető dolgok, amelyekre figyelni kell, ha egy jó LinkedIn profilt szeretnénk összerakni.

  1. Üzleties megjelenésű fénykép használata

Az első és legfontosabb szempont, hogy legyen a LinkedIn profilunkon fénykép. A LinkedIn-t legtöbben arra használják, hogy mások profiljait megnézzék, mert kíváncsiak az adott személyre. Azokat a profilokat pedig, amelyekhez tartozik fénykép, sokkal szívesebben tekintik meg, mint azokat, amelyekhez nem tartozik.

Akárcsak az önéletrajzunkon, a LinkedIn profilunkon is szerepeljen egy rólunk készült, vállalható, lehetőleg üzleties külsőt sugárzó, igazolvány kép méretű fotó. A kép legyen színes és mosolyogjunk rajta. Olyan képet töltsünk fel, amely alapján felismerhetőek vagyunk egy személyes találkozót követően, ha hozzá akarnak minket adni a kapcsolati hálójukhoz. A képre ne tegyünk vízjeleket, inkább használjuk a háttérben az adott cég logóját, ahol dolgozunk.

Annak érdekében, hogy LinkedIn profilunk kiemelkedjen, érdemes valamilyen színes háttérképet is használnunk. Keressünk olyan képet, amely tükrözi mind a vállalat profilját, mind pedig saját érdeklődésünket.

  1. Teljes név használata egyszerű formában

A név mezőben ne használjunk monogramot vagy rövidítéseket, titulusokat. Ha van leánykori nevünk, azt is beleírhatjuk, de egyszerűbb formában. Törekedjünk rá, hogy nevünk alapján könnyű legyen minket megtalálni.

  1. Kulcsszó érzékeny fejlécek használata

A fejléc (Headline) talán a legfontosabb szöveges rész, amelyet a LinkedIn profilunkon megjelenítünk. Ha valaki rákeres a profilunkra, ez lesz az első információ amit rólunk talál, hiszen a nevünkkel együtt a fejlécünk is meg fog jelenni. Ezért úgy kell megírni, hogy beszédes és figyelem felhívó legyen.

A fejléc megszerkesztésekor mindössze 120 karakterrel gazdálkodhatunk.

A fejléc kitöltésénél érdemes arra törekedni, hogy ne csupán pozíciónkat, vagy titulusunkat jelenítsük meg, hanem elválasztó jeleket (hashmark: |) használva írjuk körbe röviden, hogy mivel foglalkozunk, milyen területen, milyen cégnél, milyen iparágban. Esetleg beleírhatjuk valamelyik elérhetőségünket is.

Egyszerű fejléc: Recruiter at Acme Company Ltd.

Beszédesebb fejléc: Sales and Marketing Recruiter at Acme Co. seeking Sales & Marketing Professional across the UK | @acmerecuiter

  1. Iparág és elhelyezkedés (Industry and Location)

Minden LinkedIn felhasználó beállíthat az adat lapján egy iparágat, amelyben tevékenykedik és egy helyszínt, ahol dolgozik. Iparág alatt olyan funkciót is érthetünk, amelyben jelenleg működünk.

  1. Profil összegzés (Profile Summary)

A profilunk elején található szakmai összegzés egy jó eszköz arra, hogy hatékonyan, egy adott terület szakértőjeként jelenítsük meg magunkat a lehetséges munkáltatók felé. Fontos, hogy azt az üzenetet továbbítsuk magunkról, hogy értjük az iparágat, amelyben dolgozunk és ezt visszakövethető szakmai tapasztalattal is alá tudjuk támasztani. Azt is szeretnénk, hogy azok, akik megnézik adatlapunkat, lássák, hogy egy jó hírű, komoly cégnél dolgozunk.

Az összefoglaló megírásakor 2000 karakter áll rendelkezésünkre. Összeállítása során érdemes a legérdekesebb információkat az elejére tenni. 50 százalékban érdemes arról írni, hogy mi mivel foglalkozunk az adott állásban, 50 százalékban pedig arról, hogy mi a bennünket foglalkoztató cég fő profilja. Akár itt is megjeleníthetjük elérhetőségeinket, beleértve email címünket vagy telefon számunkat.

  1. Munkatapasztalat (Experience): legalább 3 állás

Ha azt szeretnénk, hogy All-star profilunk legyen, akkor érdemes 3 különböző állást felsorolni az adatlapon. Viszont, ha eddig csak egy állásunk volt, akkor javasolt 3 különböző funkciót kiemelni és azokról írni részletesen. Ügyeljen arra, hogy az ön által megjelenített tapasztalat tükrözze valós szakértelmét és az adott szektor ismeretét. Semmiképpen sem hagyjuk ezt a részt üresen, hiszen az azt tükrözi, hogy lustaságból nem töltöttük ki azt. Minden egyes pozíció, illetve funkció alatt írjuk le részletesen, hogy mit csináltunk és milyen eredményeink voltak. Munkatapasztalataink és profil összegzésünket színesítsük média fájlok csatolásával. A LinkedIn profilunknak nem feltétlenül kell úgy funkcionálnia, mint egy hagyományos önéletrajznak. Módunkban áll média állományokat és hivatkozásokat hozzáadni az adatlapunkhoz, amelyek színesebbé teszik azt. Ez jó lehetőség lehet arra, hogy minél többet mondjunk el magunkról.

  1. Profilunk közvetlen linkje legyen beszédes

Alapesetben a profilunkhoz generált link a nevünkből képződik, amelyet valamilyen alfanumerikus karaktersorozat zár le. Szerkesszük meg azt az URL-t úgy, hogy csak a nevünket tartalmazza, vagy valamilyen könnyen megjegyezhető azonosítót.

Például: https://www.linkedin.com/in/spillerlaszlo/

Az így létrehozott linket már egyszerűbb használni és akár rátehetjük névjegyünkre és a nevünkre vonatkozó keresőmotor optimalizálás is jobb lesz.

  1. Tegyük folyamatosan láthatóvá online tevékenységünket

Tegyük folyamatosan közzé online tevékenységünket, legyen szó akár blog vagy Twitter bejegyzésekről. Blog bejegyzéseket nem csak saját oldalunkról közölhetünk. Erre használhatjuk a LinkedIn Pulse nevű szolgáltatását is.

Olyan tartalmakat és cikkeket osszunk meg, amelyek az általunk képviselt iparág számára szakmai szempontból érdekesek és mérvadóak.

  1. Hiteles ajánlások megjelenítése

Annak érdekében, hogy ajánlásokat szerezzünk, első körben érdemes nekünk felajánlanunk volt kollégáinknak, hogy ajánlást írunk róluk. Cserébe kérhetünk mi is ajánlásokat tőlük. Persze bárkitől kérhetünk ajánlást, aki szakmai alapon kedvező véleményt tud rólunk mondani. Toborzási területen dolgozó szakemberek például az általuk elhelyezett jelöltektől is szoktak ajánlásokat kérni. Miután megkaptuk az ajánlást, kérhetünk módosítást az ajánlótól, mielőtt megjelenítjük azt a profilunkon. Olyan ajánlásokat érdemes megjeleníteni, amelyek szakmai szempontból mérvadóak és hitelesek.

  1. 5 legerősebb készségünk

LinkedIn profilunk Skills részében lehetőségünk van arra, hogy készségeinket megjelenítsük, és visszaigazolásokat (Endorse) gyűjtsünk róluk. Ha All-star profilt szeretnénk, akkor az 5 legerősebb szakmai készségünket kell megjeleníteni. Lehetőség van arra is, hogy egyes készségeink szinonimáit is megjelenítsük, mely által növelhetjük elérhetőségünket a kereső motorok számára.

Adatlapunkon a készségek aszerint lesznek felsorolva, hogy hány visszaigazolást kaptunk róluk. Megjelenik azoknak a fényképe, akiktől a visszaigazolást kaptuk, amely sokkal hitelessebbé teszi azt azoknak a szemében, akik megtekintik adatlapunkat.

Legfeljebb 50 készséget jeleníthetünk meg és ezekről kaphatunk visszaigazolásokat a kapcsolati hálónkban lévő személyektől, de ajánlhatnak új készségeket is, amelyek szerintünk ránk jellemzőek. Természetesen ezeket az ajánlott készségeket nem kell elfogadnunk, ha úgy érezzük, hogy nem jellemzőek ránk.

Mindenesetre, ha készségeinket megjelenítjük adatlapunkon, akkor a keresések során nagyobb eséllyel találnak ránk a munkaadók, vagy a toborzó cégek emberei.

  1. Szakmai csoportok

A LinkedIn-en érdemes különböző szakmai csoportokhoz, alumni társaságokhoz, iparági csoportokhoz, közösségekhez és szervezetkehez csatlakozni. Ha ezeket a csoportokat megjelenítjük a profilunkon, az sokat elárulhat rólunk, illetve szakmai érdeklődésünkről. Ha valaki ránéz az adatalapunkra, akkor egyből láthatja, hogy milyen hírforrásokat és véleményformálókat követünk. Mindez lehetőséget ad arra, hogy közös pontokat alakítsunk más LinkedIn felhasználókkal, ezáltal megkönnyítve a kapcsolatfelvételt. Az említett csoportokon keresztül tájékozódhatunk az iparági trendekről, aktuális szakmai témákról és álláslehetőségekről is.

  1. Végzettségünk, további információk rólunk

Érdemes még a LinkedIn profilunkon megjeleníteni végzettségünket, iskoláinkat, díjainkat, elismeréseinket, nyelvtudásunkat, önkéntes tevékenységeinket. Ezek mind színesebbé teszik profilunkat és megkülönböztetnek minket a többi jelölttől. Az is előfordulhat, hogy valamelyik döntéshozó pont az érdeklődési körünk miatt figyel fel ránk. Tehát ne hanyagoljuk el profilunknak ezt a részét sem.

  1. Több mint 50 kapcsolat (Connections)

Fontos, hogy a LinkedIn-en erős legyen a kapcsolati hálónk. Annak érdekében, hogy All-star profilt építsünk, legalább 50 kapcsolattal kell rendelkeznünk. Igazán jó profilnak az számít, ha több mint 500 kapcsolattal rendelkezünk.

LinkedIn profil ellenőrzőlista

  1. Elértük az All-star státuszt
  2. Profilunk konkrét szerepkör leírásokat tartalmaz, kulcsszavakra optimalizálva
  3. Profilunk tartalmaz multimédia elemeket
  4. Profilunkon lévő pozíciókat és iskolákat a LinkedIn által ajánlott listából választottuk ki, így a logójuk megjelenik a profilunkon
  5. Ajánlásokat kértünk és írtunk

 

Felhasznált irodalom:

Adecco Group: Social Recruiting Guide

Adecco USA: Job Seeker’s Guide

Social Talent Summary

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s